projekt edukacyjny
- Szczegóły
- Wioletta Domachowska-Macek
- Utworzono: 18 wrzesień 2015
WYKAZ PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
DO REALIZACJI PRZEZ UCZNIÓW KLAS II GIMNAZJUM
W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Lp. |
Nazwisko i imię nauczyciela |
Temat projektu: |
1. |
Grzegorz Hofman |
Pokazy ratownictwa wodnego z użyciem specjalistycznego sprzętu. |
2. |
Ewa Hofman |
Pokazy ratownictwa wodnego -resuscytacja krążeniowo – oddechowa. |
3. |
Regina Arak |
Religie monoteistyczne- prezentacja multimedialna. |
4. |
Beata Hyla |
1. Lektury mojego dzieciństwa – album. 2. Moja ulubiona lektura przedstawiona w grze planszowej. 3. Zagłębie Dąbrowskie w podaniach i legendach – folder lub prezentacja multimedialna. 4. Nasze Zagłębie Dąbrowskie – kultura regionu i jego zabytki oraz wybitni przedstawiciele – folder lub prezentacja multimedialna. |
5. |
Marta Piątek |
1. Lektury mojego dzieciństwa – album. 2. Moja ulubiona lektura przedstawiona w grze planszowej. 3. Zagłębie Dąbrowskie w podaniach i legendach – folder lub prezentacja multimedialna. 4. Nasze Zagłębie Dąbrowskie – kultura regionu i jego zabytki oraz wybitni przedstawiciele – folder lub prezentacja multimedialna. |
6. |
Tomasz Kiernożycki |
Militarne losy Zagłębia |
7. |
Katarzyna Borzęcka |
"Discover London" lub "Discover New York" |
8. |
Agnieszka Kieljan |
1. British Royal Family, 2. Discover London. Forma: Poster, Prezentacja Multimedialna, Album lub Fotoksiążka. |
9. |
Iwona Żądło |
1. Tea culture in the United Kingdom 2. Polish people famous abroad 3. British vs American English |
10. |
Agnieszka Syguła |
1. Cztery dni w Berlinie - przewodnik turystyczny 2. Najpopularniejsze potrawy niemieckie - książka kulinarna |
11. |
Ewa Golara |
1. Cztery dni w Berlinie - przewodnik turystyczny 2. Najpopularniejsze potrawy niemieckie - książka kulinarna |
12. |
Wioletta Domachowska -Macek |
1. W świecie 3D - krótka historia druku. /pokaz, prelekcja/ 2. "Dzień z życia gimnazjalisty" - film. |
13. |
Anna Łukasik |
Matematyczne origami |
14. |
Dorota Dzięga |
1. Moja szkoła z lotu ptaka w bryłach geometrycznych 2. Bryły platońskie |
15. |
Jolanta Jach |
1. Moja szkoła z lotu ptaka w bryłach geometrycznych 2. Bryły platońskie |
16. |
Aneta Dresner -Chatys |
1. „Nietypowe zakątki Polski” - wycieczka jakiej nie oferują biura podróży. 2. „Czy alternatywne źródła energii mogą być lekiem na zanieczyszczenie środowiska?” |
17. |
Latos Wioleta |
„Oszczędzamy energię”. |
18. |
Piwowar Anna |
„Wykrywanie związków organicznych w pokarmach” projekt biologiczno-chemiczny. |
19. |
Czapla Małgorzata |
„Wykrywanie związków organicznych w pokarmach” projekt biologiczno-chemiczny. |
20. |
Biesiadecka Danuta |
„GMO – genetycznie modyfikowane organizmy”. |
21. |
Chęcińska - Borkowska Małgorzata |
Legendy, folklor i zabytki Zagłębia Dąbrowskiego. |
22. |
Podsiadło Jan |
„Fair – play” nie tylko na boisku – czyli jak kulturalnie kibicować. |
23. |
Banak Izabela |
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna |
24. |
Borzęcki Ireneusz |
„Fair – play” nie tylko na boisku – czyli jak kulturalnie kibicować. |
25. |
Cieślak Tomasz |
Tauron MKS Dąbrowa Górnicza – zespół Ligi Siatkówki Kobiet w sezonie 2017-2018. |
26. |
Przewieźlik Dorota Rolak Dorota Rzewnicki Wiktor Jaźwiński Krzysztof Pudłowski Szymon |
Promowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego – organizacja biegu przełajowego. |
27. |
Wyrozumski Piotr |
Historia Miejskiego Międzyszkolnego Klubu Sportowego |
OGÓLNE USTALENIA
związane Z REALIZACJA PROJEKTU w Gimnazjum z Oddziałami Sportowymi w Dąbrowie Górniczej:
- projekt edukacyjny realizują wszyscy uczniowie w trakcie klasy II gimnazjum,
- za sprawdzenie obligatoryjności udziału uczniów w projekcie odpowiadają wychowawcy,
- opiekę nad zespołami uczniowskimi sprawują wychowawcy klas II i nauczyciele przedmiotów, uczący w klasach II gimnazjum, w szczególności nauczyciele, którzy w ubiegłych latach uczyli w klasach II gimnazjum i nie realizowali projektu edukacyjnego w gimnazjum,
- uczniowie na podstawie określonych przez nauczycieli treści projektów wybierają z listy określonych projektów temat projektu edukacyjnego do realizacji,
- projekt edukacyjny jest oceniany zgodnie z WSO (Karta Indywidualnej Oceny Zachowania Ucznia Realizującego Projekt Edukacyjny oraz dodatkowa ocena przedmiotowa zgodnie z PSO).
- szkolna dokumentacja wykonanego projektu powinna być przechowywana w szkole do czasu jej ukończenia przez uczniów, którzy realizowali projekt i stanowią ją:
- lista projektów i grup projektowych na dany rok szkolny (wykaz uczniów i nauczycieli realizujących projekty edukacyjne w b.r. szk.)
- Karty Projektów Edukacyjnych w gimnazjum
- Karty Indywidualnej Oceny Zachowania Ucznia Realizującego Projekt Edukacyjny
KRYTERIA UZNANIA UDZIAŁU UCZNIA ZA WYSTARCZAJĄCY
DLA WPISANIA JEGO TEMATU NA ŚWIADECTWIE UKOŃCZENIA GIMNAZJUM
Podstawą do wpisania udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie ukończenia gimnazjum jest spełnienie przez niego minimalnych przyjętych przez Radę Pedagogiczną warunków, np. takich jak:
- czynny udział w pracy nad projektem w zespole;
- wykonanie konkretnego wskazanego w harmonogramie zadania (znaczącego dla całości projektu) np. przeprowadzenie badań ankietowych, wykorzystanie różnych źródeł do zebrania informacji na dany temat, przygotowanie makiety, plakatów, filmu itp.);
- doprowadzenie prac nad projektem do końca (nawet jeżeli efekt końcowy nie jest całkowicie zgodny z oczekiwaniami);
- przygotowanie konkretnego fragmentu pisemnej dokumentacji wykonanego projektu (karty projektu);
- udział w publicznej prezentacji projektu (należy jednak przewidzieć przypadki losowe np. chorobę ucznia w terminie prezentacji, chociaż należy przyjąć, że z wyjątkiem nadzwyczajnych przypadków, to kryterium musi być przez ucznia spełnione, ponieważ Rozporządzenie określa publiczną prezentację rezultatów projektu jako jedno z czterech istotnych działań w pracy nad projektem).
Szczegółowe zasady realizacji projektów edukacyjnych w Gimnazjum z Oddziałami Sportowymi:
HARMONOGRAM
REALIZACJI PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH W GIMNAZJUM:
Zadania i możliwości |
Odpowiedzialny | Termin realizacji |
Poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) uczniów klas II gimnazjum o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. | wychowawcy klas II gimnazjum |
początek roku szkolnego, - na zebraniu rodziców |
Określenie oraz przedstawienie uczniom i rodzicom:
|
nauczyciele przedmiotów klas II gimnazjum, wychowawcy klas II gimnazjum |
określenie do 03 września; przedstawienie uczniom i rodzicom na zebraniu - wrzesień |
Wstępne określenie oraz przedstawienie uczniom i rodzicom liczebności zespołu realizującego projekt spośród uczniów klas II gimnazjum: (zespół klasowy, grupa, najlepiej 4-5 uczniów). Uczniowski projekt edukacyjny powinien mieć charakter zespołowy; poszczególne zadania mogą być wykonywane indywidualnie, ale materiały do prezentacji wytworzone wspólnie. |
||
Określenie form realizacji projektów oraz przedstawienie uczniom i rodzicom:
|
||
Wybór tematu projektu edukacyjnego, powołanie grup. | uczniowie klas II gimnazjum, nauczyciele przedmiotów klas II | do 15 października |
Sprawdzenie spełnienia warunku obligatoryjności udziału uczniów klas II gimnazjum w projekcie |
wychowawcy klas II gimnazjum wg wykazu projektów |
listopad, ponownie luty |
Określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji – uzupełnienie przez uczniów odpowiednich zapisów w Karcie Projektu Edukacyjnego w gimnazjum | uczniowie klas II gimnazjum | do 31 października |
Przekazywanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji dot. rytmiczności przebiegu realizacji projektu – na zebraniach z rodzicami i konsultacjach indywidualnych. |
nauczyciele: wychowawcy, opiekunowie projektów |
cały rok |
Wykonanie zaplanowanych działań w kolejnych etapach. |
uczniowie, nauczyciel opiekun |
cały rok |
Konsultacje zespołów uczniów z nauczycielem – opiekunem (średnia częstotliwość konsultacji zależy od tematu i rodzaju projektu). |
uczniowie, nauczyciel opiekun |
co 2 tygodnie / co miesiąc |
Publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego (na forum klasy lub szerszym: szkoła, środowisko lokalne, Internet). Na forum klasy (np. w dniu zebrań rodziców) – wszystkie prezentacje, w tym multimedialne, na forum szkoły w Dniu Prezentacji Projektów – najlepsza prezentacja multimedialna z jednego projektu i wszystkie pozostałe ekspozycje z ich ustną prezentacją przez uczniów |
po min. 2 uczniów prezentujących ekspozycję i po min. 2 uczniów skrótowo omawiających prezentacje multimedialną, wychowawcy |
Dzień Prezentacji Projektu Edukacyjnego, sala konferencyjna |
Ocena realizacji projektu edukacyjnego ucznia wg kryteriów oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawartych w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego (z uwzględnieniem samooceny i oceny przez grupę) oraz dodatkowego oceniania przedmiotowego |
opiekun projektu i wychowawca | maj/czerwiec |
Dokumentowanie projektu (lista projektów i grup projektowych, Karta Projektu Edukacyjnego w gimnazjum) – przechowywana do ukończenia szkoły. | opiekun projektu, wychowawca | cały rok |
Przekazanie dokumentacji projektu edukacyjnego do wychowawcy klas (Karta Projektu Edukacyjnego w gimnazjum, Karta Indywidualnej Oceny Zachowania Ucznia Realizującego Projekt Edukacyjny) | opiekun projektu i wychowawca | czerwiec |
Adnotacja w arkuszu ocen dot. udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego z załączoną dokumentacją projektu od nauczyciela opiekuna dla wychowawcy (jw.) | wychowawca klasy II |
czerwiec klasy II gimnazjum |
Adnotacja na świadectwie ukończenia gimnazjum dot. udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego | wychowawca klasy III |
czerwiec klasy III gimnazjum |
Zwolnienie ucznia z realizacji projektu edukacyjnego – w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego (na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony”/„zwolniona”) | dyrektor gimnazjum |
Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół Sportowych w Dąbrowie Górniczej
Netografia:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (opublikowane w Dz.U. Nr 156, poz. 1046)
- http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=388&Itemid=992
- www.ceo.org.pl/koss/online zakładka: Projektowniki
- http://www.ceo.org.pl, http://www.ore.edu.pl,
- Projekt edukacyjny w gimnazjum - prezentacja A.Łukasik
- materiały wyd. Nowa Era