Klasy II Gimnazjum
kont. e-mail - wypełnij form. pocztowy | nasz profil facebook |
Klasy II Gimnazjum
POBIERZ PLAN LEKCJI - w przygotowaniu
PROJEKT EDUKACYJNY
OGÓLNE USTALENIA
związane Z REALIZACJA PROJEKTU w Gimnazjum z Oddziałami Sportowymi w Dąbrowie Górniczej:
- lista projektów i grup projektowych na dany rok szkolny (wykaz uczniów i nauczycieli realizujących projekty edukacyjne w b.r. szk.)
- Karty Projektów Edukacyjnych w gimnazjum
- Karty Indywidualnej Oceny Zachowania Ucznia Realizującego Projekt Edukacyjny
KRYTERIA UZNANIA UDZIAŁU UCZNIA ZA WYSTARCZAJĄCY
DLA WPISANIA JEGO TEMATU NA ŚWIADECTWIE UKOŃCZENIA GIMNAZJUM
Podstawą do wpisania udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie ukończenia gimnazjum jest spełnienie przez niego minimalnych przyjętych przez Radę Pedagogiczną warunków, np. takich jak:
Szczegółowe zasady realizacji projektów edukacyjnych w Gimnazjum z Oddziałami Sportowymi:
HARMONOGRAM
REALIZACJI PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH W GIMNAZJUM:
Zadania i możliwości |
Odpowiedzialny | Termin realizacji |
Poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) uczniów klas II gimnazjum o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. | wychowawcy klas II gimnazjum |
początek roku szkolnego, - na zebraniu rodziców |
Określenie oraz przedstawienie uczniom i rodzicom:
|
nauczyciele przedmiotów klas II gimnazjum, wychowawcy klas II gimnazjum |
określenie do 03 września; przedstawienie uczniom i rodzicom na zebraniu - wrzesień |
Wstępne określenie oraz przedstawienie uczniom i rodzicom liczebności zespołu realizującego projekt spośród uczniów klas II gimnazjum: (zespół klasowy, grupa, najlepiej 4-5 uczniów). Uczniowski projekt edukacyjny powinien mieć charakter zespołowy; poszczególne zadania mogą być wykonywane indywidualnie, ale materiały do prezentacji wytworzone wspólnie. |
||
Określenie form realizacji projektów oraz przedstawienie uczniom i rodzicom:
|
||
Wybór tematu projektu edukacyjnego, powołanie grup. | uczniowie klas II gimnazjum, nauczyciele przedmiotów klas II | do 15 października |
Sprawdzenie spełnienia warunku obligatoryjności udziału uczniów klas II gimnazjum w projekcie |
wychowawcy klas II gimnazjum wg wykazu projektów |
listopad, ponownie luty |
Określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji – uzupełnienie przez uczniów odpowiednich zapisów w Karcie Projektu Edukacyjnego w gimnazjum | uczniowie klas II gimnazjum | do 31 października |
Przekazywanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji dot. rytmiczności przebiegu realizacji projektu – na zebraniach z rodzicami i konsultacjach indywidualnych. |
nauczyciele: wychowawcy, opiekunowie projektów |
cały rok |
Wykonanie zaplanowanych działań w kolejnych etapach. |
uczniowie, nauczyciel opiekun |
cały rok |
Konsultacje zespołów uczniów z nauczycielem – opiekunem (średnia częstotliwość konsultacji zależy od tematu i rodzaju projektu). |
uczniowie, nauczyciel opiekun |
co 2 tygodnie / co miesiąc |
Publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego (na forum klasy lub szerszym: szkoła, środowisko lokalne, Internet). Na forum klasy (np. w dniu zebrań rodziców) – wszystkie prezentacje, w tym multimedialne, na forum szkoły w Dniu Prezentacji Projektów – najlepsza prezentacja multimedialna z jednego projektu i wszystkie pozostałe ekspozycje z ich ustną prezentacją przez uczniów |
po min. 2 uczniów prezentujących ekspozycję i po min. 2 uczniów skrótowo omawiających prezentacje multimedialną, wychowawcy |
Dzień Prezentacji Projektu Edukacyjnego, sala konferencyjna |
Ocena realizacji projektu edukacyjnego ucznia wg kryteriów oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawartych w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego (z uwzględnieniem samooceny i oceny przez grupę) oraz dodatkowego oceniania przedmiotowego |
opiekun projektu i wychowawca | maj/czerwiec |
Dokumentowanie projektu (lista projektów i grup projektowych, Karta Projektu Edukacyjnego w gimnazjum) – przechowywana do ukończenia szkoły. | opiekun projektu, wychowawca | cały rok |
Przekazanie dokumentacji projektu edukacyjnego do wychowawcy klas (Karta Projektu Edukacyjnego w gimnazjum, Karta Indywidualnej Oceny Zachowania Ucznia Realizującego Projekt Edukacyjny) | opiekun projektu i wychowawca | czerwiec |
Adnotacja w arkuszu ocen dot. udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego z załączoną dokumentacją projektu od nauczyciela opiekuna dla wychowawcy (jw.) | wychowawca klasy II |
czerwiec klasy II gimnazjum |
Adnotacja na świadectwie ukończenia gimnazjum dot. udziału ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego | wychowawca klasy III |
czerwiec klasy III gimnazjum |
Zwolnienie ucznia z realizacji projektu edukacyjnego – w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego (na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony”/„zwolniona”) | dyrektor gimnazjum |
Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół Sportowych w Dąbrowie Górniczej
Netografia:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (opublikowane w Dz.U. Nr 156, poz. 1046)
- http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=388&Itemid=992
- www.ceo.org.pl/koss/online zakładka: Projektowniki
- http://www.ceo.org.pl, http://www.ore.edu.pl,
- Projekt edukacyjny w gimnazjum - prezentacja A.Łukasik
- materiały wyd. Nowa Era
Strona zawiera przydatne informacje DLA UCZNIÓW i nauczycieli, zebrane przez mgr Annę Łukasik, nauczyciela - doradcę metodycznego matematyki, informatyki i techniki.
Są to informacje nt.:
Niech nauka będzie łatwiejsza, a może stanie się również rozrywką... :)
1. KONKURSY:
2. EGZAMINY ZEWNĘTRZNE - Informatory CKE i maturalne tablice matematyczne:
3. MATEMATYKA - dla nauczycieli i uczniów:
4. INFORMATYKA - dla nauczycieli i uczniów:
5. ZAJĘCIA TECHNICZNE - dla nauczycieli i uczniów:
TEMATY NA USTNĄ MATURĘ Z JĘZYKA POLSKIEGO
NA ROK SZKOLNY 2013/2014
W ZESPOLE SZKÓŁ SPORTOWYCH – LICEUM SPORTOWYM
W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
LITERATURA
1. Motyw dworku szlacheckiego w literaturze różnych epok. Omów problem na wybranych przykładach.
2. Ekspiacja (odkupienie win) jako droga powrotu do człowieczeństwa. Zinterpretuj na wybranych przykładach literackich.
3. Sposoby prezentowania postaci Judasza w literaturze i malarstwie różnych epok. Omów problem na wybranych przykładach.
4. Na podstawie wybranych przykładów z literatury różnych epok dokonaj analizy różnych wizji młodości.
5.Twórcza rola poety i poezji w różnych epokach literackich. Omów problem na wybranych przykładach.
6. Pisarze jako wyraziciele tendencji artystycznych swoich epok. Zinterpretuj problem na wybranych przykładach literackich.
7. Analizując wybrane utwory przedstaw sposoby wykorzystania własnej biografii w twórczości różnych autorów.
8. Literackie portrety kobiet. Przedstaw na wybranych przykładach sposoby kreacji i ich funkcje.
9. Literacki portret idealistów na przestrzeni epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
10. Omów na wybranych przykładach z literatury polskiej i powszechnej XX wieku różne formy zniewolenia człowieka
11. Kulturotwórcza rola obrzędów, zwyczajów i obyczajów w literaturze. Scharakteryzuj problem na wybranych przykładach z różnych epok.
12. Krajobraz jako motyw literacki. Przedstaw na wybranych przykładach jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.
13. Porównaj literackie portrety zakochanych w wybranych utworach literackich z różnych epok.
14. Miasta oraz ich mieszkańcy w prozie XIX i XX wieku. Omów problem na wybranych przykładach.
15. Bohaterowie literaccy w poszukiwaniu miejsca i sensu życia. Zanalizuj na podstawie utworów z różnych epok.
16. Na podstawie wybranych przykładów przedstaw różnorodne ujęcia motywu śmierci w literaturze różnych epok.
17. Księża - pisarzami. Omów tematykę ich twórczości na podstawie wybranych utworów.
18. Na podstawie wybranych przykładów literackich omów postawę franciszkańską, obecną w literaturze różnych epok.
19. Różne sposoby kreacji bohatera zbuntowanego w literaturze. Zanalizuj problem na podstawie wybranych przykładów.
20. Żywotność gatunków biblijnych w literaturze. Omów na przykładach z różnych epok.
21. Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj etos pracy w literaturze XIX i XX wieku.
22. Przedstaw na wybranych przykładach wpływ różnych koncepcji filozoficznych na literaturę.
23. Władza motywem przewodnim utworów literackich różnych epok. Zanalizuj problem na podstawie wybranych przykładów.
24. Różnorodne ujęcia motywu Arkadii w literaturze na przestrzeni epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
25. Paraboliczna wymowa tekstów literackich. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów z literatury różnych epok..
26. Literatura fantastyczna i historyczna jako dwa sposoby mówienia o rzeczywistości. Omów na podstawie wybranych utworów.
27. Na podstawie wybranych utworów z literatury polskiej i obcej przedstaw różne sposoby kreowania postaci zbrodniarzy.
28. Postać kontrowersyjna - jej miejsce i funkcja w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
29. Modlitwa jako źródło inspiracji literackiej na przestrzeni epok. Rozwiń temat na podstawie wybranych utworów.
30. Motyw vanitas i jego funkcje w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
31. Różne ujęcia motywu raju w literaturze na przestrzeni epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
32. Odwieczny dualizm dobra i zła w świecie. Zinterpretuj problem na przykładzie wybranych utworów literackich.
33.Wizja człowieka i świata w twórczości polskich noblistów. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
34.Literacki wizerunek Polaków wobec wyzwań historii i losu. Omów problem na wybranych przykładach.
35.Odzwierciedlenie wydarzeń historycznych w literaturze. Zanalizuj zagadnienie na podstawie wybranych utworów z różnych epok..
36.Bohaterowie literaccy różnych epok w poszukiwaniu szczęścia. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
37.Na podstawie wybranych utworów przedstaw różne obrazy wojny w literaturze XX wieku.
38.Motyw powstań narodowych w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
39.Czasy wolności i czasy niewoli - różne sposoby służenia ojczyźnie. Rozwiń temat na podstawie wybranych utworów literackich różnych epok.
40."Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczy główną..." Jan Lechoń. Rozwiń myśl poety na podstawie wybranych przykładów literackich z różnych epok.
41.Konfrontacja marzeń z rzeczywistością w życiu wybranych bohaterów literackich. Omów na przykładach.
42.Portrety karierowiczów w literaturze. Rozwiń temat na podstawie wybranych utworów literackich różnych epok.
43.Echa stoicyzmu i epikureizmu w literaturze różnych epok. Omów problem na wybranych przykładach.
44.Rola lektur w kształtowaniu charakterów postaci literackich. Analizując zagadnienie, odwołaj się do wybranych przykładów literackich.
45.Konflikty pokoleń w tekstach literackich wybranych epok. Omów na wybranych przykładach.
46.Piękno i brzydota jako kategorie estetyczne w poezji różnych epok. Rozwiń temat na podstawie wybranych przykładów.
47.Człowiek w krzywym zwierciadle literatury różnych epok. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
48.Prowokacje literackie, które stały się klasyką. Omów na wybranych przykładach.
49.Wina, kara i odkupienie w utworach literackich różnych epok. Zanalizuj problem na wybranych przykładach.
50.Literackie portrety par małżeńskich w dramacie i prozie. Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok.
51.Na podstawie wybranych utworów różnych epok porównaj portrety lekarzy.
52.Mężczyzna jako ojciec i głowa rodziny. Zaprezentuj sylwetki wybranych bohaterów literackich.
53.Jak powstał świat? Porównaj mity stworzenia świata i człowieka zapisane w mitologiach różnych krajów świata.
54.Wpływ pieniądza na życie bohaterów literackich. Zanalizuj problem na wybranych przykładach.
55.Mitologizowanie historii w literaturze różnych epok. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
56.Kryzys wiary w wielkość człowieka. Omów temat, odwołując się do literatury renesansu i współczesności.
57.Przedstaw sposoby kreowania i funkcjonowania mitu dzieciństwa w wybranych utworach literatury polskiej..
58.Walka o formę. Przedstaw awangardowe poszukiwania narracji w polskiej prozie współczesnej.
59.Odwrócony dekalog w obozowym świecie. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
60.Symbolika liczb, jej rodowód i funkcje w literaturze. Omów to zjawisko, posługując się wybranymi przykładami.
61.Przenikanie się świata realnego i fantastycznego w utworach literackich. Omów na wybranych przykładach.
62.Przemiana wewnętrzna jako motyw literacki i ważny element określający osobowość bohaterów literackich. Zanalizuj problem na podstawie wybranych przykładów z różnych epok.
ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI
1.Wizja Sądu Ostatecznego ukazana w literaturze i sztuce. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
2.Na podstawie dzieł literackich zrecenzuj ich filmowe adaptacje. Omów problem na wybranych przykładach.
3.Koncepcje piękna w literaturze i malarstwie. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych dzieł.
4.Zanalizuj różne kreacje matki w literaturze i malarstwie, posługując się przykładami z różnych epok.
5.Apoteoza uczucia i romantycznych uniesień w literaturze, malarstwie i muzyce. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
6.Radość życia i cierpienie - dwa źródła i dwa tematy twórczości artystycznej. Omów problem na przykładach dzieł literackich i malarskich z wybranych epok.
7.Góry źródłem inspiracji twórców kultury różnych epok. Przedstaw problem, posługując się różnymi przykładami z literatury i malarstwa.
8.Madonny w literaturze, rzeźbie i malarstwie różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
9.Motyw wsi w literaturze i malarstwie. Przedstaw zagadnienie na przykładach z wybranych epok.
10.Portrety świętych w literaturze i malarstwie. Omów problem na wybranych przykładach.
11.Idealizacja historii w literaturze i malarstwie XIX wieku. Zanalizuj na podstawie wybranych przykładów.
12.Surrealistyczna wizja świata w literaturze, malarstwie i filmie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
13.Wizja nieba i piekła w literaturze i malarstwie. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
14.Porównaj funkcje motywu śmierci w literaturze i malarstwie różnych epok. Zanalizuj zagadnienie na podstawie przykładów z różnych epok.
15.Impresjonizm w literaturze, malarstwie i muzyce. Omów temat na wybranych przykładach z różnych epok.
16.Motyw powstań narodowych w literaturze i malarstwie. Omów problem na wybranych przykładach.
17.Posługując się kilkoma przykładami z różnych epok, zanalizuj sposób przedstawienia oraz funkcje duchów, zjaw, upiorów i wampirów w dziele literackim i w filmie
18.Zinterpretuj obrazy miasta jako przestrzeni życiowej w wybranych dziełach literackich, malarskich i filmowych.
19.Wielkie bitwy historii w literaturze, malarstwie i filmie. Omów na wybranych przykładach.
20. Zrecenzuj współczesne interpretacje filmowe i teatralne dramatów Szekspira. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych przykładów.
21. Wpływ ekspresjonizmu na literaturę i malarstwo. Omów problem na wybranych przykładach z różnych epok.
22. Wojna na kartach literatury i na ekranach kin. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
23. Motyw Chrystusa w literaturze i malarstwie. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
24. Różne obrazy domu rodzinnego w tekstach kultury. Opracuj zagadnienie na podstawie wybranych tekstów literackich i filmowych.
25. Literackie, malarskie i filmowe portrety dziecka. Przedstaw różne sposoby kreowania bohatera dziecięcego.
26. Rola architektury w literaturze i malarstwie różnych epok. Omów zagadnienie, uwzględniając funkcje budowli.
27. Omów różne ujęcia motywów pasyjnych w wybranych dziełach literackich i malarskich różnych epok.
28. Przedstaw barokowy kanon piękna na przykładzie dzieł literackich i plastycznych.
29. Omów zjawisko kiczu, analizując wybrane przykłady dzieł literackich i plastycznych.
30. Młodzi gniewni w literaturze i filmie. Zaprezentuj kreacje wybranych bohaterów.
31. Motyw tańca w literaturze i w filmie. Omów temat, odwołując się do wybranych przykładów.
32. Groteskowy obraz świata. Przedstaw rolę i sposób jego funkcjonowania w wybranych dziełach literackich i malarskich.
33. Fascynacja nowoczesnością w literaturze i innych dziedzinach sztuki XIX i XX wieku. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
JĘZYK
1.Wpływ "mody językowej" na kształtowanie się polszczyzny barokowej i oświeceniowej. Omów problem na wybranych przykładach.
2.Język mojego pokolenia. Omów typowe zjawiska i procesy na wybranych przykładach.
3.Funkcje językowe wypowiedzi reklamowej i ich hierarchizacja. Zanalizuj wybrane przykłady reklam telewizyjnych, radiowych i prasowych.
4.Wpływ kultury masowej na kształtowanie się współczesnej polszczyzny. Omów problem na wybranych przykładach.
5.Rodowód i funkcja imion (nazwisk) znaczących w literaturze. Zanalizuj zjawisko z pogranicza językoznawstwa i kultury na wybranych przykładach.
6.Przejawy perswazji w nowomowie. Przedstaw na przykładach z literatury i publicystyki drugiej połowy XX wieku.
7.Na podstawie wybranych przykładów omów pochodzenie nazw osiedli, dzielnic i ulic w twojej miejscowości.
8.Frazeologizmy biblijne i mitologiczne obecne we współczesnym języku. Omów temat na wybranych przykładach.
9.Język dawnych i współczesnych polityków. Omów i porównaj typowe zjawiska, i procesy na wybranych przykładach.
10.Językowe środki wyrazu w prasie młodzieżowej. Zanalizuj język wybranych artykułów.
11.Styl retoryczny w literaturze staropolskiej i w powieściach H. Sienkiewicza. Zanalizuj i omów wybrane przykłady.
12.Zanalizuj najczęstsze błędy językowe, występujące w środowisku młodzieżowym. Wskaż przyczyny powstawania błędów.
13.Przeanalizuj na wybranych przykładach wpływy języka angielskiego na współczesną polszczyznę i oceń ich zasadność.
14.Rodzaje neologizmów i ich funkcje w utworach literackich różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
15.Związki frazeologiczne oraz ich funkcje w języku literackim i potocznym. Przedstaw zagadnienie, posługując się różnymi przykładami.
16.Twórcze wykorzystanie języka mówionego w literaturze współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
17.Sposoby wzbogacania słownictwa. Omów temat na wybranych przykładach.
18.Mowa zakochanych w wybranej epoce i współczesności. Rozwiń temat na podstawie różnych przykładów.
19.Dokonaj analizy językowej piosenek wybranego zespołu muzycznego, uwzględniając zasadność doboru słownictwa.
20.Dokonaj charakterystyki języka bohaterów prozy Stefana Żeromskiego na przykładzie wybranych tekstów.
21.Zanalizuj i oceń najciekawsze nazwy sklepów i restauracji w Twojej miejscowości. Wyjaśnij, jakie tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny znalazły w nich odbicie.
EGZAMIN MATURALNY |